Alytuje formuojasi finansinio švietimo centras: kodėl svarbu to mokyti nuo mažens?
„Kiekvienas teminis konkursas ar viktorina mokiniams iš tiesų yra savęs pažinimo konkursas“, – įsitikinusi alytiškė ekonomikos ir technologijų mokytoja metodininkė Rūta Mockevičienė. Pernai jos mokinės Liepa Siauraitytė bei Ugnė Juonytė didžiausiame žemyno finansinio raštingumo konkurse, Europos pinigų viktorinoje, iškovojo Lietuvos nugalėtojų vardą ir atstovavo šaliai finale Briuselyje. Entuziastų dėka Alytuje žingsnis po žingsnio skiriama vis daugiau dėmesio finansiniam švietimui.
Jau trečius metus rengiama Europos pinigų viktorina, kurią mūsų šalyje koordinuoja Lietuvos bankų asociacija, šiemet bendradarbiaujanti su ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“, yra skirta 13–15 metų mokiniams. Kovo 3 d. Lietuvoje vyksiančiame konkurse galima dalyvauti tiesiog iš savo klasės, turint išmanųjį telefoną ir kitą įrenginį, prijungtą prie interneto – tereikia užsiregistruoti internetu. Išsamiau apie viktoriną – interneto svetainėje www.europeanmoneyquiz.lt.
Anot mokytojos R. Mockevičienės, augantis finansinio raštingumo renginių populiarumas rodo, kad finansai, ekonomika bei verslumas jau seniai nebėra vien suaugusiųjų temos. Kuo anksčiau pradėsime kalbėtis su vaikais apie pinigus, tuo labiau padėsime jiems susiorientuoti savarankiškame gyvenime.
Buriasi bendraminčiai
„Turiu ir kitą įžvalgą – tiek praktinė patirtis, tiek tyrimai rodo, kad tai, kuo nuoširdžiai domiesi dar sėdėdamas mokyklos suole, neretai tampa tavo gyvenimo keliu, – akcentuoja pedagogė. – Todėl manau, kad visi paaugliams skirti konkursai ir viktorinos leidžia mokiniui įsitikinti, kas jam įdomu, kas rūpi, padėti pasirinkti savo tolesnį kelią.“
Alytaus Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijos devintokės L. Siauraitytė ir U. Juonytė dėl savo būsimo profesinio kelio dar svarsto. Liepa pirmuoju pasirinkimu įvardytų meną: mergina lanko dailės mokyklą, dalyvauja kūrybiniuose konkursuose. Ugnę traukia žurnalistika, kūrybinis rašymas. Tačiau viena jau aišku – ekonomikos temos merginoms niekada nebus svetimos.
„Praktiškai jos jau dabar praverčia – kad ir planuojantis kišenpinigius arba stebint verslo ir ekonomikos naujienas, – šypsosi merginos.– Tačiau puikiai suprantame, kad ateityje visa tai, ko išmokome, bus dar labiau reikalinga.“
Veikti paskatino aistra ekonomikai
Ne vieną dešimtmetį mokytoja dirbanti R. Mockevičienė ekonomikos mokymo ir verslumo ugdymo galimybėmis susidomėjo, kai mokyklose buvo pradėtas diegti profilinis mokymasis.
„Man iškart dingtelėjo, kad, ko gero, galima formuoti profilį, susijusį su ekonomika. Ir ši mintis pasiteisino, jis iš tiesų tapo labai populiarus. Ieškodama, kuo remtis, formuojant programą bei jos turinį, atradau „Lietuvos Junior Achievement“. Ši organizacija suteikia labai gerą platformą bei idėjų, ką įdomaus nuveikti mokykloje su mokiniais, kurie domisi ekonominiu gyvenimu. Šitaip gimė Lietuvoje išpopuliarėjusios iniciatyvos kurti vadinamąsias mokomąsias bendroves, rengti mokymo programas“, – pasakojo R. Mockevičienė.
Kas paskatino mokytojos tikėjimą verslumu, kaip skatintina savybe? „Ko gero, tiksliausias atsakymas slypi mano patirtyje – pagal išsilavinimą esu ekonomistė, pedagogikos studijas baigiau vėliau. Juokauju, kad mano mokslas – ekonomika, o mano pomėgis – technologijos, tad šiuos dalykus ir dėstau, – pasakoja alytiškė. – Lietuvai atkūrus Nepriklausomybę, mano artimieji ėmėsi privataus verslo. Puikiai mačiau, kuo tai geriau ir kuo tai sudėtingiau už kitas veiklos alternatyvas ir visąlaik maniau, kad išmanyti šią sritį būtų vertinga kiekvienam jaunam žmogui.“
R. Mockevičienė džiaugiasi, kad idėja skleisti žinias apie ekonomiką, ugdyti verslumo pagrindus buria bendraminčius. Su dideliu Alytaus miesto savivaldybės palaikymu, bendradarbiaujant su Mykolo Romerio universitetu, A. Ramanausko-Vanago gimnazijoje prieš kelerius metus įkurta Ekonomikos ir verslo akademija, kur pašnekovė dirba akademijos veiklą kuruojančia mokytoja. Šiandien akademijos paskaitas lanko 70 Alytaus miesto 9-12 klasių mokinių.
Išmoko dirbti komandoje
Dirbant pedagoge, R. Mockevičienės neapleido mintis, kad sužinoti šį tą apie verslą, finansus bei ekonomiką būtų vertinga ir jaunesniems nei 16-os metų moksleiviams.
Šitaip pedagogei ir jos bendraminčiams gimė idėja 5-os klasės mokiniams pasiūlyti pasirenkamąjį verslumo kursą Alytaus „Volungės“ progimnazijoje. „Ugnė ir Liepa atėjo mokytis į šią klasę. Po kelerių metų kryptingo darbo supratome, kad galime varžytis savo žiniomis konkursuose“, – sakė. R. Mockevičienė.
Verslumo klasės mokiniai steigė mokomąsias mokinių bendroves pagal „Lietuvos Junior Achievement“ programą, aktyviai dalyvavo įvairių organizacijų finansinio raštingumo konkursuose ir, įdėję nemažai pastangų, laimėdavo prizines vietas. 2018-aisias Europos pinigų viktorinos Lietuvos nacionaliniame etape jie užėmė 3-iąją vietą, o pernai džiaugėsi jo nugalėtojų laurais.
Pasak L. Siauraitytės, komandiniai konkursai, be kita ko, skatina pagalvoti apie bendradarbiavimą ir strategijas – paskatina dalintis vaidmenimis pagal tai, kas geriau sekasi vienam ar kitam. Be to, suteikia visiškai netikėtų įspūdžių – štai konkurse Briuselyje merginos turėjo galimybę ir pasižvalgyti po miestą ir sutikti per pusšimtį bendraamžių iš 27 Europos šalių.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!